Turhien mainosten määrää oli itse asiassa vielä muutama vuosi takaperin suhteellisen helppoa hallinnoida. Kotioveen ripustettu lappu “Ei ilmaisjakelua” oli riittävä toimenpide ilmoittaa postinjakajalle, että ilmaislehdet ja -mainokset eivät kyseisessä osoitteessa olleet tervetulleita.

Seuraavaksi mainoksia ja turhia viestejä alkoi sataa myös sähköpostiin, mutta toisaalta tässä tilanteessa älykkäät sähköpostin filtterit osaavat kääntää suurimman osan tästä postista suoraan roskakoriin. Valitettavasti puhelimen kohdalla näiden “häiriötekijöiden” poistaminen ja ehkäiseminen ei olekaan aivan yhtä helppoa, sillä tuhannet suomalaiset vastaavat päivittäin sellaisiin puhelinmyynteihin, jotka tuputtavat vastaajalle tuotteita ja palveluita, joita ei yksinkertaisesti siinä tilanteessa tarvita.

On ymmärrettävää, että monet puhelinmyyjät haluavat tehdä työtään rauhassa ja tienata leivän pöytään, mutta puhelinmyynnistä on tullut viimeisten vuosien aikana monelle suomalaiselle jopa päivittäinen riesa, josta on vaikeaa päästä eroon. Ärsyttävätkö sinuakin ainaiset soitot tuntemattomista numeroista ja aikaa vievät puhelut liian sinnikkään ja jopa aggressiivisen puhelinmyyjän kanssa? Kerromme seuraavaksi hieman lisää siitä, mistä puhelinmyynnissä on kyse ja miten voit onnistua suojautumaan puhelinmyyjien ainaisilta soitoilta.

Miksi puhelinmyyjät soittavat juuri minulle?

Puhelinmyyntiin perustuvien markkinoiden pääasiallisena kohteena ovat loogisesti puhelimen kautta tavoiteltavat asiakkaat. Tästä syystä puhelinmyyntiin erikoistuneet yritykset pyrkivät keräämään ja ylläpitämään mahdollisimman laajaa lokia suomalaisten yhteystiedoista.

On mahdollista, että olet itse luovuttanut osan näistä tiedoista puhelinmyyntifirmalle esimerkiksi silloin, kun olet hyväksynyt tietyn palvelun, sovelluksen, tilauksen tai muun oston yhteydessä olevat käyttöehdot. Lisäksi monet yritykset tekevät yhteistyötä näiden puhelinmyyntifirmojen kanssa, jotka puolestaan ostavat heiltä tietoa asiakaslokinsa ylläpitämiseksi.

Näitä tietoja eivät myy vain yksityiset yritykset, sillä mukana on monia valtakunnallisia laitoksia, kuten Väestörekisterikeskus sekä Liikenne- ja viestintävirasto Trafi, jotka luovuttavat eteenpäin henkilö- ja osoitetietojasi suoramarkkinoinnin lisäksi myös moniin muihin tarkoituksiin. Samalla kuitenkin jokaisella on yhtälailla oikeus kieltäytyä näiden tietojen luovuttamisesta, mutta tämä luovutuskielto ei yleensä ole selkeästi esillä tai kieltolomakkeeseen pääsee useamman klikkauksen ja kiertotien kautta, joka voi esimerkiksi tietokoneen käyttöä taitamattomalle ihmiselle olla erittäin monimutkainen prosessi.

Tietosuojalain mukaan palveluntarjoajan on ilmoitettava aina kuluttajalle, jos hänen antamiaan tietoja voidaan tai aiotaan käyttää suoramarkkinointiin. Samalla on kuitenkin totta, että harva palveluntarjoaja ilmoittaa tästä tiedosta suurin kirjaimin etusivullaan, vaan tieto on yleensä piilotettu suureen määrään tekstiä tai siitä ilmoitetaan kuluttajalle vaikealukuisesti tai epämääräisesti.

Entä jos minua huijataan ostamaan jotain, mitä en todellisuudessa halua?

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon saapuu silloin tällöin valituksia tuotteista ja palveluista, joita ostaja ei ole sanojensa mukaan tilannut. Tämä on itse asiassa täysin normaali tilanne, josta ei kannata huolestua. On totta, että toisinaan tällaisissa tilausansoissa myyjä on voinut huijata tai painostaa esimerkiksi seniorikansaa tilaamaan lehtiä tai tuotteita, joita he eivät todellisuudessa halua.

Jos kotiin kuitenkin saapuu paketti tai tilaus, jota et halua maksaa, Suomen kuluttajansuojalain mukaan tämäntyyppisestä etämyynnistä ostetulla tuotteella tai palvelulla on 14 vuorokauden palautusoikeus siitä päivämäärästä lähtien, kun tuote on vastaanotettu tai palvelusopimus allekirjoitettu.

En halua enää vastaanottaa puhelinmyyntiä ollenkaan, miten voin estää puhelinmyyjien soitot?

Siinä missä omien henkilö- ja yhteystietojesi jälleenmyynti on omalla luvallasi (jota monet meistä eivät tiedä edes antaneensa) sallittua, samalla tavalla myös puhelinmyynti on sallittua. Puhelinmyynnin kieltämiseen on onneksi olemassa erityinen palvelu, josta kerromme alla lisää.

Neuvoja puhelinmyynnin ehkäisemiseksi

Sinulla on aina oikeus tietää, mistä puhelinmyyjä on tietosi saanut. Aikaa ei tarvitse tuhlata myyjän loputtomalta kuulostavaan myyntipuheeseen, vaan hänelle voi aina ilmoittaa kesken myyntipuheen – tietysti hyviä käytöstapoja noudattaen – että kyseinen tuote ei kiinnosta. Sinulla on myös oikeus ilmoittaa suoraan myyjälle, ettet halua enää vastaanottaa kyseiseltä yritykseltä soittoja.

Samaisen pyynnön voi tehdä myös kirjallisesti yrityksen sivuilta tai silloin, jos olet saanut samalta yritykseltä sähköpostia, viestin alaosasta löytyy todennäköisesti Peruuta uutiskirjetilaukseni -nimellä kulkeva linkki, jota klikkaamalla yhteystietosi poistetaan kyseisen yrityksen lokista. Tämän jälkeen sinun ei tulisi enää vastaanottaa suoramarkkinointia kyseiseltä yritykseltä, ainakaan niin pitkään, ennen kuin hyväksyt enemmän tai vähemmän tietämättäsi suoramarkkinointiluvan uudestaan!

Kuten voit huomata, yrityskohtainen puhelinmyyntikielto on aikaa vievä ja monimutkainen prosessi erityisesti silloin, jos puhelin pirisee useita kertoja päivässä ja jokaisella soittokerralla luurin toisessa päässä on eri yrityksen edustaja. Tässä mielessä peliin astuu Telemarkkinointikielto.fi -palvelu.

Telemarkkinointikielto

Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n (STML) jäsenet voivat saada itselleen telemarkkinointikiellon, joka maksaa vuodessa 6 euroa. Tämä kielto toimii periaatteessa niin, että kiellon voimaan astuessa nimesi poistetaan automaattisesti puhelinmyyntifirmojen listalta. Telemarkkinointiliiton kielto koskee kaikkea kuluttajalle suunnattua puhelinmyyntiä. Lisäksi Telemarkkinointiliitto tulee välittämään suoramarkkinointikiellon myös edellä mainituille Trafille ja Väestörekisterikeskukselle, jolloin sinun ei tarvitse tehdä näitä kieltoja enää erikseen.

Joissakin tapauksissa telemarkkinointikiellon voimaan astumisen jälkeen puhelin voi edelleen soida. Tällöin voit ilmoittaa ongelmasta suoraan Suomen Telemarkkinointiliitolle, jolloin he ottavat vastuun tilanteesta ja luovuttavat asian eteenpäin tietosuojavaltuutetulle, sillä kyseisessä tilanteessa puhelinmyyntifirma rikkoo lakia. Tarvittaessa Telemarkkinointiliitto on valmis viemään tämän rikkomuksen oikeuteen asti, mutta suurin osa puhelinmyyntifirmoista ottaa kiellon vakavasti, eikä näitä voimakeinoja tarvita juuri koskaan.

Voit liittyä Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n jäseneksi ja saada kaikki yllä mainitut edut käyttöösi lähettämällä sanan ESTO tekstiviestinä numeroon 173322. Pyyntö käsitellään automaattisesti, eikä sinun tarvitse tehdä puhelinmyynnin estämiseksi enää mitään muuta. Jäsenyyden hinta veloitetaan seuraavassa puhelinlaskussa.

Voit myös tekstiviestin sijaan syöttää pelkän puhelinnumerosi Telemarkkinointiliiton etusivulta löytyvään Syötä puhelinnumero -laatikkoon tai maksaa vuosimaksun suoraan omasta verkkopankistasi. Jäsenyys uusiutuu automaattisesti, mutta voit irtisanoa sen milloin haluat. Jäsenyyden hankkimisesta voit saada lisätietoa suoraan Suomen Telemarkkinointiliitto Ry:n sivuilta.