Operaattorin vaihto: helpompaa kuin uskotkaan

Suomessa teleoperaattorit joutuvat kilpailemaan kovaa asiakkaistaan. Markkinoita hallitsee käytännössä kolme eri yritystä, eli niiden on luotettava siihen, että kerran hankittu asiakas ei lähde pois. Aina tämä ei kuitenkaan onnistu, ja sinullakin saattaa olla pian edessä liittymän vaihtaminen syystä tai toisesta. Suurin osa suomalaisista vaihtaa liittymää halvemman hinnan tai paremman palvelun toivossa. Myös odotukset ovat muuttuneet, sillä älypuhelimia käyttävät haluavat puhelimeen mahdollisimman nopean ja mielellään rajattoman netin, kun taas puheajalla ja tekstiviesteillä ei enää juurikaan tee mitään.

Kun on aihetta vaihtaa liittymää, mielessä pyörii parikin kysymystä siitä, miten homma toimii ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Jatka siis ihmeessä lukemista, niin kerromme vastaukset mieltäsi mahdollisesti askarruttaviin kysymyksiin.

Kuinka liittymän vaihto toiselle operaattorille toimii?

Suurin osa suomalaisista puhelinliittymistä on toistaiseksi voimassa, eli asiakas voi vaihtaa operaattorilta toiselle heti kun tarvetta ilmenee. Ensimmäinen askel on luonnollisesti uuden liittymän metsästäminen. Netissä ei tarvitse pyöriä, vaan liittymätarjouksia löytyy myös suoramyyjiltä. Nämä myyjät päivystävät yleensä ostoskeskuksien ja vilkkaiden katujen läheisyydessä, ja heidän tarjoukset kannattaa ihmeessä kuunnella: kaikkia tarjouksia ei näet laiteta näkyville nettiin.

Voit tehdä sopimuksen niin paperilla kuin sähköisestikin. Paperisten sopimusten käsittelyaika on tosin hieman pidempi. Vaihtaessasi liittymää uuden operaattorin tulee kertoa sinulle liittymään liittyvät maksut ja eritellä ne selkeästi. Lisäksi sopimuksessa pitää näkyä päivämäärä, josta alkaen uusi sopimus on voimassa. Se on yleensä allekirjoituspäivästä tasan kahden viikon päässä. Puhelimen tai nettilomakkeen kautta tehty sopimuskauppa vaatii henkilöturvatunnuksen, jotta kauppa voidaan vahventaa – se myös toimii allekirjoituksena.

Sinun ei tarvitse erikseen irtisanoa omaa vanhaa liittymääsi, vaan uusi operaattori tekee sen puolestasi. Hieman ennen tätä tulet kuitenkin huomaamaan, että vanha operaattorisi soittaa ja tekee vastatarjouksen. Mikäli et hyväksy sitä, liittymäsi vaihtuu uuteen sovittuna päivämääränä. Suoramarkkinoinnin kautta tehdyssä kaupassa on 14 vuorokauden kuluttajansuoja eli avokauppa: voit irtisanoa sopimuksen tuon kahden viikon aikana täysin vapaasti.

Kun kauppa on valmis, saat uuden operaattorisi SIM-kortin. Operaattori lähettää sinulle tekstiviestin, kun uusi liittymä alkaa pyöriä virallisesti. Tässä tekstiviestissä on yleensä mukana ohjeet uutta SIM-korttia ajatellen, mutta prosessi toimii kutakuinkin aina samalla tavalla: viestin saatuasi sammuta puhelimesta virta, poista vanha SIM-kortti ja vaihda tilalle uusi. Käynnistä puhelin uudestaan ja se olikin sitten siinä!

Numeronsiirto

Yksi kysytyimmistä kysymyksistä, joita operaattoria vaihdettaessa tulee vastaan, koskee vanhan numeron säilyttämistä. Vielä 2000-luvun alussa oli ihan oletettua, että operaattoria vaihdettaessa vaihdettiin myös numeroa, ja siitä seurasi sitten parin viikon kaaos, kun kavereille piti viestittää, että mistä numerosta nykyään kenetkin tavoittaa.

Operaattorit keskustelevat nykyään melko saumattomasti keskenään, ja numeronsiirto operaattorilta toiselle käy huomattavasti helpommin. Numeronsiirtoon menee laskennallisesti 14 päivää, mikä johtuu kuluttajaa suojaavan lain takaamasta kahden viikon avokaupasta. Tämän niin sanotun välitilan aikana sinulla on käytössäsi vanha liittymäsi, jossa puhelinnumero toimii vanhaan malliin. Sinun ei siis tässäkään asiassa tarvitse tehdä mitään itse, paitsi varmistaa, että kaikki meni niin kuin pitikin.

Operaattorit lähettävät sinulle tekstiviestin tarkasta ajankohdasta, jolloin numero vaihdetaan ja tähän menee korkeintaan vartti, jolloin puhelinnumeroa ei voi käyttää. Mikäli et itse ole puhelinnumeron omistaja, tarvitset myös liittymänhaltijan luvan numeron siirtoon, vaikka kyseessä olisikin vanhan numeron säilyttäminen operaattoria vaihdettaessa.

Kannattaa muistaa kopioida puhelinnumerot puhelimen omaan muistiin, mikäli ne on tallennettu SIM-kortille. Tämä on nykyajan älypuhelimissa kuitenkin melko harvinaista, mutta varmuuskopiointi kannattaa siitä huolimatta.

Nyrkkisääntönä voidaan nykyään sanoa, että saat säilyttää vanhan numerosi ja se myös siirtyy oletusarvoisesti uuden operaattorisi tarjoamaan liittymään, mikäli et ole ilmoittanut itse, että haluat vaihtaa puhelinnumeroasi.

Määräaikainen liittymä

Moni suomalaisten operaattoreiden tarjoamista liittymistä on voimassa toistaiseksi, eli niissä ei tarvitse sitoutua mihinkään määräaikaan. Määräaikaista liittymää joutuu toisinaan jopa hakemaan, mutta kannattaako se?

Määräaikaisuus saattaa tuntua inhottavalta sitoutumiselta, joka on tuttua esimerkiksi sähkömarkkinoilta. Määräaikaisuuteen kannattaa suhtautua kuitenkin hieman toisella tavalla: se sitoo myös palvelun tarjoajaa, joka ei saa nostaa hintaa määräaikana yhtään mihinkään – kävi liittymien hinnoille sitten mitä tahansa markkinoilla. Näin ollen määräaikaa kannattaa ajatella ennen kaikkea hintaturvana, jonka avulla lukitset itsellesi liittymän hinnan seuraavaksi vuodeksi tai pariksi ja suojaat itsesi ikäviltä hinnan nousuilta.

Mikäli liittymään kuuluu jokin määräaika, tulee se luonnollisesti tuoda selkeästi esille. Läpinäkyvään hinnoitteluun kuuluu myös se, että asiakkaalle kerrotaan, mikä on liittymän hinta myös määräajan jälkeen. Määräaikaisen sopimuksen umpeutuessa myyjä voi olla yhteydessä asiakkaaseen ja muistutella, että nyt voisi olla aika laittaa liittymäasiat taas kuntoon vuodeksi tai pariksi. Näin pysyt kärryillä liittymien hinnoittelusta ja saat todennäköisesti myös joitain kanta-asiakkaalle tarkoitettuja etuja. Määräaikaisuus ei siis ole ollenkaan paha juttu, mutta puhelinliittymää vaihdettaessa sitä saattaa joutua etsimään jonkin verran tai kysymään myyjältä suoraan.